Igrišče za »piko«
16. nov, 2007 | Tekst: branka | Kategorija: Brankin blog, PortretSquareplay je Oloop prinesel prestižno nagrado Red Dot Award
Squareplay, ki je avtoricama iz oblikovalske skupine Oloop prinesel prestižno nagrado Red Dot Award, z dodatkom še prestižnejšega častnega naslova najboljši med najboljšimi (the best of the best), s katerim se lahko pohvali samo osemnajst projektov od več kot osemstotih prijavljenih, za zdaj še nima slovenskega imena. In je tudi vprašanje, kdaj ga bo dobil, kajti pri oloopovkah se vse dogaja spontano, počasi, takrat, ko je pravi čas.
Tudi squareplay, nekakšno prenosno otroško igrišče, ki ga je mogoče po mili volji oblikovati in nositi s seboj po svetu, je nastajal več kot štiri leta. Tjaša Bavcon in Jasmina Ferček, dve tretjini Oloopa, katerega ime nima nobenega skritega ali globljega pomena, sta o njem prvič začeli razmišljati, ko sta pripravljali projekt za francoski Louvre. Raziskovali sta vprašanje, kako oblačilo poenostaviti do geometrijskega lika in ga nato spet porabiti za oblačilo. In se jima je čisto spontano porodila ideja, da bi enega od teh kosov tako povečali, da bi lahko vanj spravili celo telo, ki bi se za povrh v njem lahko tudi gibalo.
Naredili sta prototip, zlezli vanj in ugotovili, da je občutek v bistvu izjemno prijeten in da se človek počuti, kot bi se vrnil na sam začetek, v maternico. In ko je nekaj pozneje v njun rumeni izum z veseljem zlezel tudi Jasminin sin in sta bila nad njim izjemno navdušena tudi Tjašina nečaka, sta vedeli, da sta na pravi poti.
Tega, zakaj sta se pri izbiri barve odločili za rumeno, ne vesta natančno, ker sta jo tudi izbrali povsem intuitivno, jima pa je razlago prvi ponudil njun profesor Darko Slavec s tekstilne fakultete. Dejal je, da rumena barva spodbuja igrivost, kvadratna oblika pa zaradi svoje preprostosti, odprtosti in neasociativnosti domišljijo, ustvarjalno mišljenje in raziskovalnost. Otrok lahko namreč iz preprostega kvadrata ustvari prostor za skrivanje, igranje ali spanje. In ker se lahko uči koncepta prostora celo z opazovanjem drugih med igro, je primeren tudi za fizično hendikepirane otroke.
»Ko zlezeš vanj, je občutek izjemno prijeten,« pravi Ferčkova in dodaja, da je njo še najbolj spominjal na mešanico plesa in telovadbe. Bavconova pa, da »svet znotraj squareplaya postane nekaj posebnega, saj te objamejo drugačen zvok in posebni občutki«. Zato je squareplay, kot sta zapisali oblikovalki v predstavitvi svoje novotarije, tudi čustven izdelek, ki nas spominja, kako lepo se je dotikati, biti dotaknjen ter doživljati intimnost z nekom ali nečim.
Izdelek namreč ni namenjen samo otrokom, čeprav sta jih avtorici, ko sta ga oblikovali, imeli v mislih. V njem ali na njem se lahko igrajo otrok, dva otroka, otrok in odrasel, lahko pa vanj zlezeta tudi dva čisto odrasla osebka in celo vsa družina. Možnosti je veliko.
Ker je squareplay izdelan iz podobnega materiala kot neopren, ga je preprosto vzdrževati in se zato vsa ta raziskovanja in igrivosti lahko zgodijo tudi zunaj, v naravi. »Odpira nam nove možnosti, kako preživeti prosti čas v naravi, spati pod zvezdami, meditirati ob morju, se vzajemno masirati, “kampirati” v parku. Omogoča nam, da se ponovno povežemo z naravo in s svojimi koreninami,« med drugim piše v predstavitvi.
Prototip je torej preizkušen v širšem družinskem krogu, razglašen za pionirski oblikovalski dosežek na področju vzgoje in izobraževanja, nagrajen s častnim nazivom ter postavljen na enoleten ogled v Red Dot Design Museumu v Singapurju. Zdaj so na potezi tisti, ki bi mu lahko vdihnili življenje in ga razposlali po svetu v milijonih primerkov. Podelitev nagrad bo 30. novembra v Singapurju in oloopovke nestrpno čakajo povratne informacije iz tujih logov. Morda tudi kakšno povabilo, čeprav ne bodo doma križem rok čakale nanj, ampak se bodo tudi same podale v akcijo.
V preteklosti so se namreč že naučile, da pravzaprav sploh ni tako težko prodreti na tuj trg, če je le ideja dobra in volja velika. Oblikovalke svojo kreativno energijo zato usmerjajo v dve veji: izdelavo prototipov in v lastno produkcijo. Našle so si agenta v Italiji, ki je navdušen nad njihovimi dosedanjimi izdelki. Milom, oblečenim v volno, na primer, ki jim je pravzaprav odprlo vrata v svet, ali pa letečimi copati, ki si jih lahko sami naredimo iz delčkov preproge. Seveda je naziv najboljšega med najboljšimi dobra popotnica za nadaljnje delo, a je še pomembneje od tega, da je rdeča pika oblikovalkam vlila samozavest in voljo za nove oblikovalske dosežke.
Branka Grujičič
Rdeča pika
Red Dot Design Award je eden vodilnih oblikovalskih natečajev, razširjen po vsem svetu. Pokriva tri področja: produktno in grafično oblikovanje ter področje oblikovalskih konceptov. Prispela dela tekmujejo v štirinajstih kategorijah: bivališče, delovno okolje, embalaža, interakcija in komunikacija, mobilnost, moda, notranja oprema, pripomočki za dom, produktivnost, razvedrilo, rekreacija, vzgoja in izobraževanje, zelene in biološke znanosti. Nagrajuje vrhunske oblikovalske koncepte, ki so pionirji na svojem področju in zadovoljujejo ter presegajo zahtevne kriterije mednarodne ekspertne žirije. Nagrada je namenjena izstopajočim oblikovalskim idejam in inovacijam, ki se še niso pojavile na trgu. Letos je žirija vrednotila 879 projektov iz 47 držav in jih 106 nagradila z znamko Red Dot Award. Med njimi je osemnajst izdelkov – tudi slovenski squareplay – nagradila še z nazivom best of the best, najboljši med najboljšimi. Žirija je pri izbiri najboljših upoštevala šest kriterijev: stopnjo inovativnosti, estetske kvalitete, možnost realizacije, koristnost in uporabnost, emocionalno vsebino in ergometričnost.
Vir: Kult